Profil muzyczny

Programem muzycznym są objęte wszystkie grupy przedszkolne.

Jest on realizowany w toku innych zajęć jako przerywniki 15-30 minutowe (w zależności od wieku dzieci), ale także w zorganizowanych grupach, i indywidualnie.

 

Muzyczna aktywność dzieci ma na celu rozwiniecie w dzieciach twórczego potencjału. Ale także ma dawać przyjemność zabawy, ma pozwolić wyszaleć się ale i odpocząć. I tak się dzieje niewątpliwie. Okazuje się też, że dzięki odpowiednim zabiegom wychowawczym można umożliwić dziecku ukształtowanie potrzeb kulturalnych w szerokim znaczeniu tego słowa. Doskonale zdajemy sobie sprawę jak można wykształcić też i złe potrzeby, złe nawyki, albo skutecznie dzieciom te wyższe potrzeby zagłuszyć.

A skoro jeśli wszystko co widzi i słyszy dziecko kształtuje jego zainteresowania, już w wieku przedszkolnym utrwalają się postawy społeczne i moralne, charakter i osobowość, to jak wyzwolić w dziecku naturalną przyjemność ze słuchania muzyki?

Człowiek potrzebuje Piękna i powinien się nim otaczać. Potrzebuje pięknej muzyki, pięknego ojczystego języka, pięknego malarstwa, pięknego tańca. Potrzebuje pięknej Sztuki.

I właśnie w najmłodszym wieku powinniśmy dać dzieciom szansę poznać Piękno, oswajać się z nim i zaszczepić za nim tęsknotę.

Tęsknota za Pięknem będzie także tęsknotą za Bogiem.

I dzięki takiej przemyślanej aktywności rodziców i nauczycieli okazuje się nieoczekiwanie też, że formułują się szczególnie niezwykle cenne cechy osobowości takie jak: pomysłowość, fantazja, wyobraźnia, samodzielność, zaradność, wrażliwość emocjonalna, potrzeba uporządkowania, potrzeba więzi społecznych, moralność…

 

 

 

1) Cele programu muzycznego

  • kształcąco-wychowawczy,
  • Wychowanie człowieka rozumiejącego muzykę i sztukę
  • Wprowadzenie dziecka w świat muzyki
  • Uwrażliwienie, rozkochanie w muzyce
  • Rozbudzenie aktywności twórczej, która ma stać się nawykiem i potrzebą- czyli kształtowanie nawyków
  • Wykorzystanie dziecięcego entuzjazmu, zaangażowania, chęci zabawy
  • Nauczenie słuchania, odtwarzania, tworzenia, interpretowania
  • Nauczenie czerpania przyjemności z muzyki
  • Pobudzenia aktywności fizycznej, wiary we własne siły,
  • Muzyka pełni rolę relaksu i terapii

 

 

2) założenia:

  • Powszechne udostępnienie muzyki
  • Częste słuchanie muzyki
  • Szukanie dźwięków
  • Śpiewanie dużej ilości piosenek
  • Mówienie o muzyce
  • Zabawy ilustracyjne i inscenizowane, pokazywanie muzyki, malowanie muzyki, fabularyzowanie
  • Interpretacja ruchowa poznanych utworów muzycznych
  • Realizowanie własnej muzyki w tańcu, pantomimie
  • Muzykowanie na instrumentach
  • Rytmizowanie powiedzonek, przysłów, wyliczanek, tekstów i wierszyków,
  • Klaskanie, pstrykanie, tupanie, stukanie klockami, uderzanie dłońmi o uda, o kolana itp
  • Tworzenie orkiestry z prawdziwych instrumentach a także tworzonych przez dzieci
  • Improwizowanie
  • Muzyka jest traktowana zarówno jako zabawa i forma odreagowania jak i jest lekarstwem i działa wyciszająco

 

4) spodziewane efekty:

  • Zmiana wyobrażenia o muzyce, zwłaszcza o muzyce poważnej
  • Stworzenie możliwości zabawy muzyką,
  • Stworzenie możliwości tworzenia muzyki, wykonywania muzyki
  • Stworzenie możliwości powstawania ciekawych instrumentów
  • Uwrażliwienie dziecka na dźwięki w ogóle
  • Dzięki śpiewaniu piosenek – poprzez treść przemawianie do wyobraźni dziecka oraz pobudzenie jego zainteresowania i uwagi.
  • Uwrażliwienie dziecka na rytmy
  • Zabawy z rytmem wpływają na rozwój zdolności intelektualnych: ćwiczą i rozwijają umiejętność koncentracji uwagi, przyczyniają się do rozwoju spostrzegawczości, umiejętności porównywania, analizy, pamięci.
  • Rozwój pamięci w ogóle i pamięci muzycznej
  • Rozwój potencjału twórczego
  • Stymulacja wykrytych twórczych dyspozycji dziecka
  • Pobudzenie aktywności intelektualnej, zainteresowań i twórczej wyobraźni w połączeniu z praktyczną działalnością
  • W wychowaniu muzycznym przy interpretacji ruchowej różnych wartości rytmicznych kształtuje się poczucie rytmu i korelacja ruchowa.
  • Wykształcenie umiejętności wyczucia formy
  • Ćwiczenia stosowane w zabawach posłużą rozwojowi sprawności ruchowej dziecka, wpłyną na kształtowanie cech motorycznych.
  • Zachęcenie dzieci gotowych, do podjęcia nauki gry na instrumencie, czy nauki tańca.
  • Integracja z rówieśnikami, tworzenie nowych więzi społecznych
  • Nauczenie że cisza też jest częścią muzyki i potrzebujemy jej nie tylko dla zdrowia psychicznego, ale i dla lepszego usłyszenia dźwięków.

 

Zabawy z muzyką będą wprowadzać w świat piękna, natomiast zabawy i gry muzyczne mają też przygotowywać do nauki czytania i pisania.

Równocześnie mają one na celu ogólnie rozwinąć strefę manualną i aktywność twórczą dziecka. Zależy mi, by za pomocą ruchu przy muzyce, improwizacji, rozmowy, realizacji rytmu, i innej ekspresji muzycznej, ogólnie uwrażliwiać estetycznie i dać dzieciom wielką radość.

Równocześnie z przekazaniem pewnej wiedzy o muzyce, chciałabym pozwolić dzieciom na osobiste wypowiedzi za pomocą muzyki, co może wpływać na samoocenę, samodyscyplinę i samomotywację.

Moim wielkim marzeniem jest nauczyć muzyki jak potocznego języka, równocześnie dając do zrozumienia, że jest ona niezwykle cennym „pokarmem” dla naszej duszy, źródłem bogatych, różnorodnych przeżyć.

Szybki kontakt

Niepubliczne Przedszkole im. Świętej Rodziny
ul. Kard. Stefana Wyszyńskiego 11
10-456 Olsztyn
www.zsk.olsztyn.pl/przedszkole
(89) 533-38-44 – sekretariat

Nasze przedszkole

DSC01183

Kalendarium

imagesJP4RVRDQ beznazwy1 imagesBC9DJMBA beznazwy4 beznazwy logo beznazwy2

 

 

 

 

 

Moduły dodatkowe

Tagi

Statystyki

Wejścia na stronę

Strony|Wejścia na stronę |Unikalne

  • Ostatnie 24h: 117
  • Ostatnie 7 dni: 756
  • Ostatnie 30 dni: 3 142
  • Teraz ONLINE: 2
Copyright © ZSK / Projekt i realizacja: virtualmedia.pl

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach Swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji